Bråviken på favorithumör

Bråviken på favorithumör

lördagen den 17:e maj 2008

Fler målgrupper

Jag började paddla 1990 och skaffade egen kanot 1991. Då var utbudet hyfsat men leverantörerna var väldigt få. Sen kom lågkonjunkturen och massor av företag i fritidssektorn gick i konkurs. Svima och Trapper är några av de få nu aktiva i Sverige som överlevde den tiden.

För fem-sex år sedan började jag leta bland utbudet av kanoter och konstaterade att det fanns många leverantörer men ganska få modeller, men många varianter av dessa. Några alternativ började i alla fall dyka upp; Nelo Razor var en motionskanot som låg inom räckhåll balansmässigt och även på havskajaksidan började det dyka upp några som var avsedda att paddlas lite fortare. Stockholms Kanotmaraton dök upp och samtidigt började bloggandet sprida sig med Arnström som min personliga "favoritbloggmentor". Point 65XP, Extreme type R och Ruahine OceanX kom i den vevan och få hade provat men många hade åsikter.

Under de senaste åren har utvecklingen gått fort och tom de engelska havskajakerna har slimmats och förlängts lite (5,30 x 0,55 m). Dessutom har det uppstått en klass av havsracers (varav några får kallas wannabees istället för rena havsracers) och den danska turracern har hittat hit i ett antal modeller (5,20 x 0,51 m). För att få ett grepp om den snabba utvecklingen kan man titta på Zedtech´s egen hemsida och importören Paddelkraft. Den svenske importören har med dubbelt så många modeller som fabrikanten själv. Dessa modeller har kommit fram det senaste året.

Det som jag tycker är mest glädjande med den här utvecklingen är att det möjliggör för alla att hitta en kanot som man sitter bra i och som passar det fartområde man vill och orkar att driva kanoten i. Fler fabrikanter börjar också bli medvetna om att ett fungerande roder kan vara ett försäljningsargument och förhoppningsvis slipper vi snart se de "bromsklaffar" som länge dominerat rodermontagen. Hoppas att utvecklingen även sorterar bort små sidopedaler till förmån för stadiga fotstöd oavsett om styrningen sker med pinne eller klaffar ovanpå fotstödet. Hoppas också det kommer fler sjösäkra modeller med lite mindre volym avsedda för motions- eller fikapaddling av en fullvuxen utan övernattningslast (100-120 kg depl).

Det här är en förenklad historiebeskrivning men den beskriver i grova drag den ordning som jag upptäckt paddlingens utveckling.

måndagen den 12:e maj 2008

Swift Racing blev KayakPro

Paddelkraft har bytt ut knappen Swift Racing mot KayakPro. Där hittar man Nemo, Marlin, Jet osv. Nu finns också priser och en Nemo kostar mellan 21.900:- och 28.500:- beroende om man vill bära 18,5 eller 15 kg. De kommer till Sverige (Skåne) under sommaren.